Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” (CZD) to obecnie jeden z największych pediatrycznych szpitali w Polsce. Powstał on w latach 70 ubiegłego wieku, dla uczczenia dzieci z całego świata, które straciły życie w czasie II wojny światowej. Od samego początku pełni rolę zarówno placówki naukowo-badawczej, jak i wysokospecjalistycznego szpitala, w którym są leczone dzieci z całego kraju i nie tylko.
Kompleks budynków CZD jest nieustannie rozbudowywany i modernizowany. Aktualnie obejmuje 27 budynków o powierzchni 70 tysięcy metrów kwadratowych. Codziennie dla kilku tysięcy małych pacjentów są w nich realizowane świadczenia medyczne zapewniane przez około 2,5 tysiąca pracowników.
Tak duży obiekt, z olbrzymią liczbą użytkowników – pacjentów oraz personelu, tak medycznego, jak i niemedycznego, niezbędnego do prawidłowej działalności centrum – wymaga zapewnienia ograniczenia dostępu do poszczególnych pomieszczeń dla określonych grup czy wręcz pojedynczych osób. Jednocześnie przyjęte rozwiązanie powinno umożliwiać bezpieczne, sprawne zarządzanie i kontrolę nad tym, kto i kiedy ma dostęp do danego przejścia/pomieszczenia. Ponadto ma być na tyle elastyczne, by na bieżąco dostosowywać je do ciągle zmieniających się uwarunkowań, jak rotacja personelu, firmy outsourcingowe, rozbudowa czy modernizacja obiektu.
Pierwotnie problem ten był rozwiązany poprzez stosowanie tradycyjnych kluczy i ręcznej, papierowej rejestracji ich wydawania, jednakże funkcjonalność ta nie była zadowalająca. Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie elektronicznych systemów kontroli dostępu (KD), początkowo w pokojach lekarskich i pomieszczeniach dla personelu medycznego na pojedynczych przejściach z użyciem kart jako identyfikatorów. Systemy te pracowały niezależnie od siebie i pochodziły od różnych producentów.
Momentem przełomowym okazał się czas pandemii, kiedy należało skutecznie ograniczyć możliwość swobodnego poruszania się po terenie CZD zarówno dla pacjentów, jak i personelu, w zależności od wykonywanych funkcji. Ograniczenie swobodnego ruchu po obiekcie wraz z użyciem technologii zbliżeniowej do identyfikacji użytkowników było działaniem zapobiegającym rozprzestrzenianiu się wirusa oraz podniesieniem standardu higieny w obiekcie. Konieczne stało się znaczne zwiększenie liczby kontrolowanych przejść/stref z możliwością centralnego zarządzania, w tym sprawnego nadawania uprawnień dla rotujących użytkowników.
Z uwagi na wielość i różnorodność posiadanych systemów KD należało podjąć decyzję, jaki system kontroli dostępu zapewni pożądane funkcjonalności. Wybór padł na krajowe rozwiązanie cieszące się dobrą reputacją, czyli system kontroli dostępu RACS 5 firmy Roger, którego wcześniejsza wersja (RACS 4) była już wykorzystywana w tej placówce. System ten wykazał się przede wszystkim niezawodnością i stabilnością funkcjonowania, co ułatwiło wybór jego następcy (RACS 5) jako systemu dla całego obiektu. RACS 5, oprócz wspomnianych zalet swojego poprzednika, wyróżnia się bowiem znacznie bogatszą funkcjonalnością oraz elastycznością w zakresie skalowalności i centralnego zarządzania zarówno w warstwie sprzętowej, jak i programowej.
Dodatkowo system ten oferuje między innymi wsparcie dla obsługi wind, śluz (np. w wejściach na bloki operacyjne), wejścia komisyjnego, zewnętrznej autoryzacji, czy istotną integrację z systemem dystrybucji i monitorowania obiegu kluczy RKDS, także oferowanego przez firmę Roger. Integracja ta umożliwia centralne administrowanie prawami dostępu do pomieszczeń oraz do kluczy, z poziomu jednego oprogramowania (jedna baza danych), co stanowi niewątpliwy walor z punktu widzenia wygody i efektywności zarządzania dostępem w obiekcie. Integracja systemu kontroli dostępu RACS 5 z systemem RKDS umożliwia również zablokowanie dostępu użytkownikowi na wyznaczonych przejściach (RACS 5), jeśli ten nie zdał wcześniej pobranych kluczy (RKDS), co istotnie przekłada się na podniesienie stopnia ochrony mienia w obiekcie. Stosowanie systemu RACS 5 pozwala też na integrację z systemem dozoru wizyjnego, umożliwiając podgląd z nadzorowanych kluczowych punktów/przejść.
Realizacja wdrożenia nowego systemu przebiega etapami poprzez systematyczną migrację starszych systemów do RACS 5 (z RACS 4 i innych) w miarę potrzeb i możliwości CZD oraz przez równoległą instalację systemu na przejściach, które nie były wcześniej objęte elektroniczną kontrolą dostępu. W większości przypadków możliwe było wykorzystanie istniejącego okablowania oraz części zainstalowanych już urządzeń. Migracja systemu RACS 4 do RACS 5 wymaga instalacji nowych kontrolerów serii MC16 oraz wymiany oprogramowania firmowego dotychczasowych urządzeń i sparametryzowaniu ich do pracy w nowym systemie. Natomiast możliwość eksportu listy użytkowników z RACS 4 i zaimportowania jej w systemie RACS 5 istotnie ułatwia i skraca czas wdrożenia.
Aktualnie w nowym systemie działa 200 przejść z imiennymi kartami, z których na co dzień korzysta 3500 użytkowników. W kompleksie CZD nieustannie trwa rozbudowa systemu kontroli dostępu. W najbliższym czasie zostanie nim objęte Centrum Psychiatrii i Onkologii Dzieci i Młodzieży.
Decyzja o zastąpieniu wielu różnych systemów KD jednym systemem okazała się słuszna, przynosząc CZD szereg korzyści na wielu polach. Podstawowym jest ujednolicenie sprzętu i oprogramowania od jednego producenta/dostawcy powiązane ze scentralizowaniem zarządzania systemem kontroli dostępu, co istotnie ułatwiło jego obsługę i obniżyło koszty administrowania, a zarazem podniosło poziom bezpieczeństwa w całym kompleksie. Możliwość sprawnego zarządzania użytkownikami (dodawanie, usuwanie, modyfikowanie praw dostępu bez zakłócania pracy systemu przy dużej rotacji personelu – nawet 20-30 osób co dwa tygodnie, wystawianie kilku nowych kart dziennie, a także obsługa pracowników/firm czasowych – outsourcingu) pozwala CZD samodzielnie administrować systemem, pomimo że korzysta z niego kilka tysięcy osób dziennie. W efekcie CZD uzyskało pełną kontrolę ruchu osób i dostępu do pomieszczeń w każdym miejscu, gdzie zrealizowano wdrożenie.
Przyjęte rozwiązanie wykorzystujące identyfikatory (karty) zbliżeniowe oraz zastosowanie zaawansowanych funkcji kontroli dostępu (np. śluza) umożliwiły podniesienie poziomu higieny poprzez ograniczenie kontaktu z potencjalnymi źródłami zarażenia i zakażenia.
Skalowalność (co do liczby przejść i użytkowników) oraz elastyczność rozwiązania pozwalają na bieżącą rozbudowę przy nieprzerwanym działaniu systemu, co nie zakłóca pracy obiektu, także przy wykorzystywaniu nowych funkcjonalności i produktów z oferty Roger (np. depozytory kluczy).
Bardzo istotną korzyścią była też możliwość migracji z RACS 4 do RACS 5 przy zastosowaniu istniejących urządzeń i okablowania, co znacznie obniżyło koszt inwestycji.
Dla placówki CZD zajmującej się ciągłym świadczeniem usług medycznych dla najmłodszych pacjentów znaczącą przewagę nad innymi rozwiązaniami stanowią niezawodność urządzeń, stabilność systemu oraz bezpośrednie wsparcie producenta w trakcie instalacji, wdrożenia i eksploatacji – zwłaszcza jego dostępność i czas reakcji na zaistniałe problemy. Dzięki temu są one rozwiązywane bez zbędnych opóźnień, a placówka może nieprzerwanie realizować swoją działalność przy zachowaniu niezbędnych standardów bezpieczeństwa.
W ramach wsparcia idei Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” firma Roger ufundowała wyposażenie czwartego piętra oddziału Chirurgii Ogólnej w elektroniczną kontrolę dostępu, przekazując sprzęt, który posłużył do zabezpieczenia 27 przejść. Instalację bezpłatnie, również w ramach wsparcia CZD, zrealizowała firma Bit Arkadiusz Żurawski.
Copyright © 2008-2023 Roger All rights reserved